سنگ کوارتز چیست؟

دسته بندی : تخصصی -

ماکروکریستال
ماکروکریستال یا کوارتز تبلور یافته سنگی است که شامل بلورهای متبلور شده و فشرده در حالتی بلورین و دارای فرمی مدرن است. این نوع دسته شفاف تر و بزرگ تر از کریپتوکریستال است. این دسته خود دارای انواع مختلفی است که با آن ها آشنا می شوید.
سنگ کریستال
سنگ کریستال یا در کوهی سنگی شفاف و بی رنگ است که در ساخت نگین، حکاکی، تسبیح مورد استفاده قرار می گیرد. وجود بعضی از ناخالصی ها مثل روتایل ارزش آن را چند برابر می کند.
آمیتیست
رنگ بنفش مایل به ارغوانی محبوبیت آن را چند برابر کرده است. این نوع جز سنگین ترین سنگ کوارتز شناخته شده است که منشا رنگ زیبای آن وجود آهن در آن است. همچنین این سنگ به عنوان سنگ متولد بهمن معروف است.
آمیترین
این سنگ ترکیب از رنگ های بنفش (ارغوانی) و طلایی به همراه رنگ شفاف و بی رنگ کوارتز است. تمامی این رنگ ها در یک بلور به هم چسبیده اند.
آونتورین
رایج ترین رنگ آونتورین رنگ سبز است اما به رنگ هایی زرد، قهوه ای، آبی و خاکستری نیز دیده می شود. این نوع سنگ کوارتز دارای درخششی موجی شکل و ناخالصی های میکا است که به دلیل وجود هماتیت در آن است.
کوارتز آبی
جز سنگ های کوارتز کمیاب و نادر است که نوع کریستالی آن بسیار کم است. این نوع از طریق پرتو افکنی، رنگ زیبای آبی آسمانی به خود می گیرند. این مدل در نوع های آبی خاکستری با ناخالصی های درونی کروسیدولیت وجود دارند.
سیترین
رنگ این نوع سنگ کوارتز با توجه به مقدار وجود آهن در آن ها در طیف رنگی زرد رنگ تا قهوه ای هستند. این نوع نیز بسیار کمیاب است که کمبود آن را از طریق حرارت دهی بالا به آمیتیست و تغییر رنگ آن به سنگ سیترین تبدیل می کنند.
کوارتز شیری
بلور های این نوع سنگ در دو حالت دوقلو یا واپیچیده ظاهر می شود که در رنگ های سنگ کوارتز سفید شیری و مات تا اوپاک کوارتز موجود هستند. بولیوی، آلمان، نروژ، پرتغال و ایتالیا خاستگاه ایجاد این نوع سنگ است.
چشم ببر
چشم ببر یا شاتویانت نوعی سنگ کوارتز ایرانی است که رشته ای از رنگ های زرد رنگ، قهوه ای و قرمز در آن یافت می شود. اگر این سنگ شامل درون گیرهای رشته ای موازی باشد در این صورت در آن ها پدیده شاتویانسی ایجاد می شود. اگر آن را به صورت کابوشن تراش دهید کوارتز گربه ای به وجود می آید.