مسباره چیست

دسته بندی : تخصصی -

مسباره، ماده معدني داراي سختي بالا که در صنعت سندبلاست جهت آماده سازي و تميز كاري سطوح استفاده مي شود. در زمان جداسازی آهن از کوره ذوب آهن مسباره؛ را از ناخالصی های سنگ آهن جداسازی می کنند. در هنگام ذوب در کارخانه، ناخالصی مسباره روی فلز مذاب شناور می شود و گرانول زاویه به وجود می آید. این مواد یا به عنوان زباله دفع می شود یا این که به عنوان ساینده مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر مس (مسباره) ترکیبی از سیلیکات و اکسید های فلزی است که بعد از سرد شدن مواد ناخالص باقی می ماند. این مواد به صورت جامد در صنعت های سندبلاست و شات بلاست برای تمیز کاری و رنگ آمیزی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.

سرباره مس؛ در انواع مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد های متفاوتی دارد. مسباره مات و مسباره براق دو نوع باکیفیت و مرغوب این عنصر است.

مزیت مسباره نسبت به سیلیس چیست؟
مسباره، ماده ای که هیچ گونه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی کند و با توجه به حجم زیاد آن در کره زمین نسبت به سیلیس قیمت کمی دارد.

*سرعت بالاتر
* كاهش بهاي تمام شده
*توليد گرد و غبار كمتر
* افزايش راندمان كار
*افزايش بالاتر كيفيت سطح
* حافظ سلامت كاركنان
*سليكاي آزاد(متبلور)كمتر از ۱%
* گوشه دار

کاربرد مسباره
با استفاده از تجهيزات بلاستينگ فشار قوي، مسباره مناسب ترين ماده از نظر كيفيت و قيمت براي از بين بردن زنگ ، رسوبات و آماده سازي سطوح براي رنگ آميزي است كه در صنايع كشتي سازي ، ساخت پل ، صنعت فولاد سازي و … بكار مي رود .

*پالايشگاهها
*سكوهاي نفتي
*پتروشيمي
*صنايع دريايي و كشتي سازي
*خطوط لوله
*نيروگاهها
*صنايع سيمان
*صنايع قطعه سازي

 دلايل انتخاب مسباره به جاي ماسه سيليس
نظر به اينكه استفاده از ماسه سيليس به عنوان ساينده اي كه عموميت بيشتري نسبت به ساير ساينده ها در كشورمان داراست ارزيابي اين محصول با ماسه سيليس به صورت ذيل مطرح ميگردد .

با توجه به تقسيم بندي ساينده هاي سرباره اي در استاندارد  SSPC-AB1   مسباره با داشتن حداقل سليكاي آزاد (سیليس متبلور) زير ۱%، در دسته  Aقرار دارد ، كه هيچگونه آلودگي زيست محيطي را بوجود نمي آورد .

در حالي كه درصد سیليس آزاد در ماسه سيليس با توجه به درجه خلوص آن به بالاي ۹۰% ميرسد  كه غبار حاصل از آن طي عمل بلاستينگ عامل دو بيماري خطرناك سيليكوسيس و سرطان ريه ميگردد .

حداقل ميزان سختي سرباره مس(مس باره)  مبني به استاندارد (ISO-11127-4 ) هفت موس ميباشد كه به روش اسلايد شيشه اي اندازه گيري ميشود و در مقايسه با ماسه سيليس به مراتب  داراي سختي بالاتري است

كه در نتيجه برخورد اين ساينده با سطوح، پاكسازي هرگونه جرم و زنگ،اكسيدهاي نوردي، و پوششهاي قديمي با ضخامتهاي بالا به راحتي انجام پذير ميباشد و آماده سازي سطح با فراهم شدن بيشترين چسبندگي ميان سطح و پوشش به بهترين نحو ممكن فراهم ميگردد .

بالا بودن چگالي مسباره (۳٫۵gr /cm 3) عامل ديگري است كه باعث تسريع در عمل بلاستينگ ميگردد .

ساينده با شتاب بيشتري به سطح برخورد ميكند. حداقل چگالي در استاندارد  ISO-11127-3    ۳/۳ گرم بر سانتیمتر مکعب تعريف شده است .